RECENZIE „Litera stacojie” de Nathaniel Hawthorne

Povestea din romanul lui Hawthorne este plasată în veacul al XVII-lea, în primele zile ale coloniei Massachusetts. Hester Prynne, eroina povestirii, este găsită vinovată de adulter de cei din colonia din care făcea parte – e vorba despre una dintre acele colonii puritane care au poposit primele pe ţărmurile Americii și este condamnată la închisoare, după care pedeapsa îi este înlocuită cu purtarea literei „A” stacojii, care este un simbol, foarte greu de spus care este,de fapt, semnificația acestuia, deși, în accepțiunea societății de atunci simboliza păcatul, decăderea sau chiar o legătură cu forțele rele. Pe de altă parte, până la capătul este clar că, de fapt, litera stacojie este simbolul puterii, simbolul demnității feminine, simbolul capacității de a trece dincolo de prejudecăți. Hester a locuit într-o epocă mult prea închistată, o epocă aproape tiranică și totuși, a avut puterea, capacitatea și răbdarea de a schimba chiar și semnificația unei litere stacojii de pe pieptul său.
litera-stacojie-produs_imagine

Romanul oferă o paletă vastă de teme, reprezentând o tentativă serioasă de a se alinia operei lui Dostoievski sau Tolstoi, atât prin numărul de teme, cât și prin complexitatea tratării lor, mai ales din punct de vedere psihologic și social.    Păcatul, aceasta este tema de bază pretinsă a operei. Și aici nu pot să nu menționez una dintre replicile cele mai relevante din roman, în opinia mea, „Dar cine știe ce este păcat în fața lui Dumnezeu?” Cred că, unicul răspuns corect la această întrebare este – însuși Dumnezeu, nimeni mai mult.

De-a lungul întregii sale istorii, societatea a creat atâtea reguli, tălmăciri, învățături, înțelepciuni, dar cine știe care dintre ele este corectă, acestea fiind doar o creație umană? Problema cea mai mare este că, unele popoare, în anumite perioade ale istoriei, sau chiar și actual, pun aceste prejudecăți mai presus de viața unui om. Iar aceasta este o problemă chiar foarte actuală, deși acțiunea este din veacul al XVII-lea.

În opinia mea, prejudecățile sunt cele mai mari păcate și dovada cea mai elocventă a prostiei umane.  Iar prejudecăți avem din plin și acum, în societatea noastră pretinsă democrată, modernă, liberă etc.

Un om nu poate vedea mai mult decât o parte a tuturor lucrurilor, iar dacă mai este „însemnat” și de o prejudecată, atunci nu poate vedea decât un punct. Iar, așa cum este menționat și în roman,ura și iubirea au aceeași sursă, totul depinde de cum e privită, cine este persoana în care este întruchipată și alte chestiuni foarte subiective.

Pe lângă tema prejudecății, mai este prezentă de-a lungul întregii opere tema vinei sau pedepsei. Pedeapsa, este ilustrată foarte bine la nivel psihologic, făcând o paralelă cu „Crimă și pedeapsă” de Dostoievski sau „Anna Karenina” de Lev Tolstoi, ideea de bază rămâne că, nu există o pedeapsă mai crudă decât conștiința. Aceasta este sesizat din felul în care își poartă litera stacojie Hester și,în paralel,  Arthur Dimmesdale. Hester, având posibilitatea de a primi o pedeapsă lumească pentru crima sa, o poartă cu demnitate, iar Arthur, o ascunde în conștiință, ceea ce până la urmă, îl și ucide – conștiința, pe care,  cum menționează chiar el, la un anumit moment din roman, dacă nu ar avea-o, ar putea fi fericit.

Și oricât de mult nu s-ar strădui societatea, atunci când un om are puterea și capacitatea de a o înfrunta,  răul său nu își realizează scopul final, or, răul îl omoară doar pe purtătorul său. Atunci când răul nu mai poate fi materializat, el ucide persoana care îl găzduiește în sufletul său, vedem asta în persoana soțului lui Hester – doctorul Roger Chillingworth.

Puterea de voință și caracterul pot schimba chiar și liniile destinului din palmă,iar „dragostea mișcă sori și stele”, aceasta este demonstrat de Hester în roman, puterea sa de voință și dragostea a schimbat chiar și semnificația literei stacojii de pe pieptul său, pe care de altfel, alege a o purta,chiar și atunci când nu mai are această obligațiune, pentru că este vorba de demnitate,ceea ce este prezentat în paralel cu slăbiciunea preotului, care-l duce la pierzanie.

Pearl – copilul născut din așa-zisul păcat, este,de fapt, mai mult un simbol decât un personaj real, ea reprezintă litera stacojie, cu toate semnificațiile ei, cu povestea și finalitatea acesteia.

Foarte actual roman, absolut necesar de a fi lecturat, pentru că, societatea noastră, încă mai este bolnavă de prejudecăți și de boala „supraomului”,care-și atribuie prea multe posibilități, mai ales de judecare, deși ne declarăm evoluați.

Citate:
-Dar cine poate vedea în viitor dincolo de vârful nasului?
-Într-adevăr, rușine înseamnă a comite un păcat și nu a-l arăta.